Wat kan ik zelf doen aan stress incontinentie?

Wat kan ik zelf doen aan stress incontinentie?

U kunt zelf ook iets doen tegen de klachten van incontinentie.

(Huis)arts
Als u dat nog niet hebt gedaan: bespreek het probleem met uw (huis)-arts. Op deze site staat een zogeheten plasdagboek. Hou dit een of twee dagen bij voor het bezoek aan de huisarts.

Opvangmateriaal
Te gebruiken in overleg met (huis)-arts en eventueel na advies van continentie-verpleegkundige of apotheker. Ga niet zelf aan de slag met doekjes, maandverband etc.

Oefeningen
Dienen om bekkenbodemspieren te versterken. U doet ze bij bekkenfysiotherapeut en/of thuis. Klik hier voor een voorbeeld van een folder met oefeningen

Het Radboudumc Nijmegen biedt een internettraining aan uit Zweden. Deze training heet Baas over je blaas.  Ze hielp in Zweden bij 2 van de 3 vrouwen. 

Uw gedrag aanpassen

  • Opvolgen van adviezen over bijvoorbeeld houding op het toilet, hoe vaak naar het toilet gaan, tijd nemen om te plassen, etc. 
  • Trainen in 'ophouden' van de plas. 
  • Aanpassen drinkgewoonten: drink water en beperk koffie, thee, alcohol, zoetstof-houdende dranken. Drink voldoende. Te weinig drinken prikkelt de blaas. 
  • Afvallen als u te zwaar bent. De huisarts kan hierbij adviseren.
  • Sneller het toilet kunnen bereiken (dorpels/drempels verwijderen, rollator, looptherapie) of een po-stoel gaan gebruiken. 
  • Zorg dat u op toilet goed uit de voeten kunt en dat toiletpot voldoende hoog is, maar wel zo dat u nog met de voeten op de grond komt.
  • Draag kleding die u gemakkelijk open/dicht uit/aan kunt doen.
  • Obstipatie ( harde ontlasting) kan invloed hebben op plasklachten. Drink voldoende en neem voldoende vezels (bruin brood, verse groenten en fruit) Zo nodig kan de huisarts een laxeermiddel voorschrijven

© 2016 Continentie Stichting Nederland  |  Disclaimer Contact