Stress incontinentie bij vrouwen

U hebt mensen vast wel eens horen zeggen: “Ik deed het in mijn broek van het lachen.” In veel gevallen is dit een kwestie van 'bij wijze van spreken'. Maar bij stress-incontinentie kan u dit overkomen. Ook bijvoorbeeld bij hoesten, niesen, tillen, traplopen, sport, etc. kunt u dit probleem hebben. Stress slaat hier op lichamelijke spanning, niet op mentale stress. Naar schatting hebben in ons land ca. 1 miljoen vrouwen wel eens last van stress-incontinentie.

Stress-incontinentie kan een gevolg zijn van een aantasting van de zenuwen die blaas aansturen. Meestal ligt het de werking van spieren van bekkenbodem en/of van sluitspieren van blaas. Vaak  is er sprake van een samenspel van factoren. Het is daarom mogelijk dat de huisarts of uroloog ook andere deskundigen betrekt bij het uitzoeken van wat er aan de hand is. In een aantal ziekenhuizen in ons land werken deze deskundigen samen in een zogeheten 'Bekkenbodemcentrum'.

Incontinentie na een bevalling
Na een bevalling hebben de bekkenbodemspieren de tijd nodig om te herstellen. In de periode na de bevalling komt nogal eens stress incontinentie voor. De bekkenbodemspieren zijn dan niet in staat de blaas voldoende af te sluiten bij drukverhogende momenten. In veel gevallen gaat dit vanzelf over. Bekkenbodemspieroefeningen kunnen daarbij wel helpen.